ricus

Ricus Nedir? Ne İçin Kulanılır?

Ricus antipsikotik veya reçeteli/reçetesiz herhangi bir başka ilacı, vitamin veya bitkisel takviyeyi doktor önerisi ve onayı olmaksızın kullanmamalısınız. Doktor önerisi olmayan herhangi bir ilacı almanız dönüşü olmayacak çok ciddi sağlık sorunlarına sebep olabilir.

Ricus, antipsikotikler olarak adlandırılan ve psikoz gibi ruhsal bozuklukların tedavisinde kullanılan bir ilaç grubuna dahildir.

Ricus, aşağıdaki belirtilen durumların tedavisinde kullanılmaktadır:

• Paranoya (aşırı şüphecilik), saldırganlık, kuruntu, zihin karışıklığı, saldırganlık, halüsinasyon (olmayan bir şeyi görmek, işitmek veya hissetmek), duygusal ve sosyal çekingenlik gibi duygu, düşünce veya davranışlarınızı etkileyen durumların tedavisinde kullanılır.
  • Ayrıca endişe, gerginlik, ruhsal çöküntü ve suçluluk duygusu gibi belirtileri azaltmada kullanılır.
  • Ani gelişen ve uzun süreli rahatsızlıklarda bozulan ruhsal durumun dengelenmesi, yıkıcı davranış bozukluklarının tedavisi, bipolar bozuklukta gözlenen taşkınlık nöbeti belirtilerinin kontrol altına alınması, ergenlerde ve çocuklarda kendine zarar verme, ani duygu durum değişiklikleri, öfke nöbetleri gibi otistik bozukluğa bağlı huzursuzlukların tedavisinde kullanılır.

Ricus Etken Maddesi Nedir?

Ricus'un etken maddesi risperidondur. Her tablet 2 mg risperidon içerir. Tablet içerisinde sığır sütünden elde edilen laktoz monohidrat bulunmaktadır. Yardımcı maddeler arasında Karmoizin (azorubin) alüminyum lak (E122), laktoz monohidrat, prejelatinize nişasta, magnezyum stearat (E572), mikrokristalin selüloz, hidroksipropil metil selüloz (E464), polietilen glikol, titanyum dioksit (E171), talk [E553(b)], polivinil alkol ve sarı demir oksit (E172) bulunmaktadır.

Ricus Antidepresan Mıdır?

Hayır, Ricus etken maddesi olan risperidon ile antipsikotik bir ilaçtır ve antidepresan değildir.

Ricus Nasıl Kullanılır?

Ricus’u yemeklerden önce veya sonra yeterli miktarda sıvı ile yutarak kullanabilirsiniz. Örneğin, 1 bardak suyla ağız yoluyla alınabilir.

Doktorunuz hangi dozda kaç tablet Ricus kullanmanız gerektiğini ve tedavi süresini size anlatacaktır. Doktorunuzun bilgisi olmadan tedavinizi kendi kendinize uzatmayınız ve kesmeyiniz.

Ricus Kullanılmadan Önce Bilinmesi Gerekenler

Ricus’un veya risperidonun içerdiği yardımcı maddelere alerjiniz varsa, kalpte ciddi aritmilere ve ani ölümlere yol açabilen uzamış QT sendromu veya yaşamı tehdit edecek seviyede düzensiz kalp ritmi olan Torsades de Pointes hastasıysanız Ricus’u kullanmayınız.

Ricus Kaç mg, Kutusunda Kaç Adet Var?

Ricus, 2 mg bir yüzü çentikli, şeftali renkli, oblong film kaplı tablettir. Her ambalaj 20 tablet içermektedir.

Ricus Çocuklarda Kullanılabilir Mi?

Ricus’un 18 yaşın altındaki gençlerde ve çocuklarda tavsiye edilmez.

Çocuklarda 5 yaşın altı kullanımına dair yeterli tecrübe bulunmamaktadır.

Ricus Hamileler Tarafından Kullanılabilir Mi?

Hamile olmayı planlıyorsanız ya da hamile iseniz bu ilacı kullanmadan önce doktor veya eczacınızdan tavsiye alınız.

Hamileliğinizin son üç ayında Ricus kullandıysanız, yenidoğanlarda doğumu takiben kaslarda gerginlik, titreme, uyku hali ve solunum sıkıntısı görülebilir. Eğer bebeğiniz bu semptomlardan birini geçirirse, doktorunuzla iletişime geçiniz.

Ricus, "prolaktin" hormon seviyenizde artışa sebep olur ve üreme yeteneğini (fertilite) etkileyebilir. Tedaviniz sırasında hamile iseniz ya da hamile kalırsanız mutlaka doktorunuza başvurunuz.

Emziren Anneler Ricus Kullanabilir Mi?

Doktor onayı olmadığı sürece Ricus’u emzirme döneminde kullanmayınız.

Ricus Bağımlılık Yapar Mı?

Hayır, Ricus ilacının bağımlılık yapıcı bir etkisi bulunmamaktadır.

Ricus Cinsel İşlev Bozukluğuna Sebep Olur Mu?

Evet. Prolaktin adındaki hormon kan seviyelerini arttırarak belirti verebilir veya vermeyebilir.

Kadınlarda meme rahatsızlığı, adet periyodunun gecikmesi veya adet düzeniyle ilgili problemler, kısırlık, memelerden süt sızması; erkeklerde ise memelerde şişme, cinsel istek azalması, ereksiyon olmasında veya sürdürmede zorluk gibi cinsel işlev bozuklukları görülebilir.

Ricus Kilo Aldırır Mı?

Ricus, kilo almanıza neden olabilir ve sağlığınızı olumsuz etkileyebilir. Doktorunuzun düzenli olarak kilo kontrolü yapması gerekmektedir.

Ricus Uyku Yapar Mı?

Hayır. Aksine, Ricus uykuyu sürdürmekte ve uykuya dalmada zorluk yaratabilir. Uyku bozuklukları sonucunda sürekli uyku hali görülebilir.

Ricus Ne Kadar Sürede Etki Eder?

Ricus, antipsikotik bir ilaç olup etkisini kısa sürede göstermez.

Etki süresi kişiden kişiye göre farklı olarak ortalama 2-4 haftadır. Ancak, ilacı 6 haftadan fazla kullanmamanız gerekmektedir. Doktorunuzla iletişime geçmelisiniz.

Ricus Reçetesiz Alınabilir Mi?

Hayır, Ricus reçete olmadan alınamaz.

Aile Hekimi Ricus Yazabilir Mi?

Hayır, Ricus alanında uzman doktorlar tarafından yazılan reçete ile temin edilmektedir.

Ricus Hangi Durumlarda Dikkatli Kullanılmalıdır?

• Kalp sorunları, düzensiz kalp ritmi, düşük tansiyon, yüksek tansiyon, beyin dolaşımı bozuklukları veya kalp-damar hastalıkları.
  • İstem dışı kas hareketleri, Nöroleptik Malign Sendrom geçmişi.
  • Parkinson hastalığı, düşük beyaz kan hücresi sayısı, diyabet veya diyabet riski.
  • Epilepsi, ağrılı ve uzun süren ereksiyon, sıcaklık düzenleme sorunları, böbrek veya karaciğer hastalığı, prolaktine bağlı tümörler.
  • Kan pıhtılaşma sorunları, uyku apnesi veya depresan ilaç kullanımı.

Ricus Hangi Durumlarda Kullanılmamalıdır?

• Risperidona veya Ricus’un bileşiminde bulunan maddelere karşı alerjiniz varsa.
  • Uzamış QT sendromu veya Torsades de Pointes hastasıysanız.

Ricus Açken mi Kullanılır, Tokken Mi?

Ricus yemeklerden önce veya sonra tercihe göre kullanılabilir.

Ricus Hangi İlaçlar ile Beraber Kullanılamaz?

• Benzodiazepinler, ağrı için kullanılan ilaçlar, opiyatlar, bazı antihistaminikler.
  • Kalp ritmi düzenleyiciler, ruh hastalıkları ve depresyon ilaçları.
  • Potasyumu azaltan idrar sökücüler, epilepsi ve Parkinson hastalığı ilaçları (levodopa gibi).
  • Yüksek kan basıncı tedavisinde kullanılan ilaçlar, merkezi sinir sisteminin aktivitesini artıran ilaçlar (metilfenidat, psikostimulanlar gibi).
  • Kalpteki sorunlar veya vücutta sıvı toplanması nedeniyle kullanılan idrar sökücüler.
  • Ricus, bunaması olan yaşlılarda inme veya ölüm riskini artırabilir.

Ricus Yan Etkileri Nelerdir?

Çok Yaygın Görülen Ricus Yan Etkileri

• Uykuya dalmada ve sürdürmede zorlanma
  • Hareketlerde bozulma veya yavaşlama, kaslarda gerginlik veya sertlik, titreme
  • Sürekli uykulu hissetme
  • Tepkinin azalması, baş ağrısı

Yaygın Görülen Ricus Yan Etkileri

• Göğüs enfeksiyonları (bronşit), akciğer enfeksiyonu (pnömoni), soğuk algınlığı belirtileri, idrar yolu iltihabı, sinüzit, kulak enfeksiyonu
  • Erkeklerde memelerde şişkinlik, cinsel isteksizlik, ereksiyon sorunları; kadınlarda memelerden süt sızması, meme rahatsızlığı, adet gecikmesi ve düzensizliği
  • İştah artışı veya azalması, kilo artışı
  • Korku, sinirlilik, endişe, uyku bozuklukları, depresyon
  • Distoni: Sürekli veya yavaş kas kasılması, anormal duruş
  • Baş dönmesi, diskinezi: Kasların istemsizce hareketleri
  • Kızarık göz, gözde iltihaplanma, görmede bulanıklık
  • Titreme, nefes darlığı, yüksek tansiyon, hızlı kalp atışı
  • Boğaz ağrısı, öksürük, burun kanaması, burun tıkanıklığı
  • Kusma, ishal, bulantı, hazımsızlık, kabızlık, diş ağrısı, karın ağrısı
  • Ciltte kızarıklık, deride dökülme
  • Kemik, kas ağrıları, sırt ve eklem ağrısı, kas spazmları
  • Düşmeler, idrar kaçırmalar, kollarda ve bacaklarda şişme, göğüs ağrısı, halsizlik, ateş

Yaygın Olmayan Ricus Yan Etkileri

• Solunum yollarında, gözde, deride, tırnaklarda, bademciklerde, mesanede iltihap
  • Beyaz kan hücrelerinde azalma, kan pulcuklarında azalma, kırmızı kan hücrelerinde azalma, anemi, eozinofillerde artış
  • Şeker hastalığı veya ağırlaşması, kan şekeri yükselmesi, aşırı su içme
  • Alerjik reaksiyonlar, kilo kaybı, iştah azalması
  • Mani ruh hali, sinirlilik, kabuslar, cinsel isteksizlik
  • İnme, bilinç kaybı, tepkisizlik, geç tepki verme
  • Bayılma ve kasılma nöbetleri
  • Tat almada sorun, dengesizlik, hareket koordinasyonlarında anormallik, dikkat dağınıklığı, dokunma ve ağrıya karşı duyarlılıkta azalma, baş dönmesi, uyuşma, karıncalanma ve iğnelenme hissi
  • Gözlerde kuruluk ve kızarıklık, gözyaşında fazlalaşma, ışığa karşı hassasiyet
  • Kulak çınlaması, kulak ağrısı, vertigo
  • Göğüste çarpıntı hissi, anormal hızlı kalp ritmi (atriyal fibrilasyon), kalbin elektrik iletisinde bozukluk, EKG anormallikleri, QT aralığında uzama
  • Kızarıklık, oturulduğunda ve ayağa kalkıldığında baş dönmesi, baygınlık, tansiyon düşmesi
  • Akciğere besinlerin kaçması, nefes yollarında tıkanıklık, zatürre, solunum yollarında bozukluklar
  • Dışkı kaçırma, dışkıda sertleşme, yutmada güçlük, bağırsak ve mide enfeksiyonu, aşırı gaz
  • Deride bozukluk ve yaralar, kalınlaşma, kaşıntı, saç dökülmesi, kurdeşen, egzama, deri renk bozukluğu ve kuruluk, pullanma
  • CPK (kreatin fosfokinaz) enziminde yükselme, kas erimesi
  • Eklemlerde katılık ve şişme, kas zayıflığı, boyunda ağrı, duruş bozukluğu
  • Ağrılı ve sık idrara çıkma, idrar yapmada güçlük
  • Erkeklerde memelerin şişmesi, sertleşme güçlüğü ve boşalamama gibi cinsel işlev bozuklukları
  • Kadınlarda adet bozuklukları, adet görememe, memeden süt sızması, meme ağrısı, vajinal akıntı ve huzursuzluk
  • Göz, dudak, yüz ve ağızda şişme
  • Vücut sıcaklığında artış ve titreme
  • Yürüyüş şekli değişikliği, keyifsizlik, huzursuzluk, susuzluk hissi, kendini iyi hissetmeme
  • Karaciğer enzimlerinde (transaminaz ve gamaglutamil) artış
  • Enjeksiyon sırasında ağrı

Seyrek Görülen Ricus Yan Etkileri

• Enfeksiyon, idrar hacmi düzenleyici hormon bozukluğu
  • Uyurgezerlik, uyku sırasında yeme problemi
  • Trigliserit artışı, kan şekerinde düşüş, idrarda şeker tespiti
  • Orgazm olamama, duygusuzluk
  • Katatoni, cevap verememe ve harekete geçememe durumu
  • Kafa karışıklığı, bilinç azalması veya kaybı, kaslarda aşırı sertleşme ve yüksek ateş (Nöroleptik Malign Sendrom)
  • Beyin damarlarında sorunlar
  • Kontrol altına alınamayan diyabet koması
  • Başın sürekli sallanması, kalp atımında düzensizlik
  • Göz içi basınç artışı (glokom), göz hareketlerinde sorunlar, göz devirme, göz kapağı kenarlarında pullanma
  • Katarakt ameliyatı sırasında göz sorunları (IFIS). Katarakt ameliyatı olacaksanız, doktorunuza bu ilacı kullandığınızı söyleyiniz.
  • Beyaz kan hücrelerinde tehlikeli azalma, solunumda güçlük, kaşıntı, deri döküntüsü, ateş, dil, dudak veya yüzde şişlik, tansiyon düşmesi, alerjik reaksiyonlar
  • Tehlikeli miktarda su alımı, akciğerde ve bacakta kan pıhtısı
  • Uyku apnesi, bağırsak tıkanıklığı, pankreas iltihabı
  • Deride kaşıntı, dudakta çatlama, dilin şişmesi
  • Rabdomiyoliz, kas ağrıları ve kas liflerinin erimesi
  • Memelerde büyüme, akıntı ve bez genişlemesi, adet gecikmesi
  • İnsülin hormonu artışı, priapizm (uzun süreli sertleşme, cerrahi tedavi gerektirebilir)
  • Deri sertleşmesi, kol ve bacaklarda soğukluk, ilaç kesilme belirtileri
  • Sarılık (göz ve deride sararma)

Çok Seyrek Görülen Ricus Yan Etkileri

• Hayatı tehdit edici diyabet komplikasyonları
  • Solunumda güçlük ve boğazda şişme sonucu alerjik reaksiyonlar
  • Bağırsak kas hareketlerinin olmayışı nedeniyle tıkanma

Çocuk ve Ergenlerde Ek Yan Etkiler

• Yorgunluk, uykululuk, düşük tepki
  • Baş ağrısı, kusma, ishal, baş dönmesi, öksürük
  • İştah artışı, burun tıkanıklığı, soğuk algınlığı belirtileri, karın ağrısı, ateş, idrar kaçırma, titreme

Ricus Doz Aşımı

Ricus doz aşımında; uyuklama, halsizlik, ayakta duramama, yürüme problemleri, tansiyon düşüklüğünden kaynaklanan kalp atış anormallikleri ve baş dönmesi görülebilir.

Eren Artun ErgülPsikolog6 Haziran 2024